loading...

مسجد سجاد مشهد

بازدید : 41
چهارشنبه 20 دی 1402 زمان : 11:01

مساجد نهادهاى اساسى یادگرفتن در زمینه‏هاى قرآن، احکام، خوی مسجد سجاد مشهد و علومى مانند مسجد سجاد مشهد حرف و فقه بوده‏اند. در لینک با همین نقش آموزشى، به ندرت، مساجد ذمه ‏دار کتابخانه‏هاى کلان و لبریز رونقى شدند که در برخى از شهرهاى ایران امروز نیز وجود داراست. (47)

مساجد محل رویش استادان بزرگى بودند که بعد ها خود از علما و مدرسان بنام اسلام گردیدند. طى قرن‏ها، که فرهنگ اسلامى سیر نزولى خود را طى مى‏کرد، مساجد دیگر به عنوان یک نهاد اسلامى، نقش‏ها و کارکردهاى مذکور را اعمال نمى‏کرد. با تمرکز به تحولاتى که در اروپا تشریفات شمس فیس داده بود و در آن کلیسا صرفا نقش عبادى داشت، در بازتاب این تحول فکرى بر دولت ها اسلامى، در کشورهاى اسلامى نیز مساجد از نقش اصلى خود تهى گردید و فقط به یک سپس آن، که رزرو مسجد سجاد مشهد عبادت بود، اعتنا مى‏شد.

8. مسجد و دانش کده

مبالغه نیست در شرایطی که گفته خواهد شد که مسجد در قبلی، همان نقشى را داشت که دانشگاه‏ها و مؤسسات یادگرفتن عالى کنونى دارند. اساطین علما، که مسلمانان به آن‏ها مباهات مى‏کنند، حیات علمى خود را در رواق‏هاى مساجد سپرى مى‏کردند و آن‏گاه که منفعت کافى حصول مى‏نمودند، حلقات درس تشکیل مى‏دادند و به آموختن مى‏پرداختند. از این‏رو مى‏توان اظهار‌کرد که مساجد مسلمانها در هیچ روزى از حلقه درس علما و طلاب خالى نبوده، حتى امروزه نیز در این مورد، مساجد همچون ستارگان فروزانى مى‏درخشند و تمامی ساله هزاران معلم از این مساجد و مؤسسات وابسته به آن‏ها خارج مى‏شوند و به انتشار اسلام و علوم اسلامى مى‏پردازند. مثلا این مساجد، مسجد جامع القرویین، جامع الازهر و جامع عتیق مى‏باشد. به طور کلى، نقش نیرومند مسجد در فرهنگ وتمدن، اقتصاد، سیاست و وحدت مسلمانان برکسى پوشیده نیست.

مارسل بوازار شماره تلفن مسجد سجاد مشهد در کتاب L, Humanisme de L, Islam در بخش «اسلام در جهان امروز»، دراین مورد مى‏نویسد: مسجد عامل نیرومندى در همبستگى و اتحاد مسلمان ها فقیه می‌باشد و اهمیت اجتماعى و فرهنگى آن را از این بابت، نمى‏توان نادیده گرفت، به خصوص در زمانه معاصر، که مسلمانان شور و حرارت صدر اسلام را دوباره از خود نشان مى‏دهند، مساجد به صورت مرکزها تربیت روحانى و پایگاه حرکت امت مسلمان نسبت‏به ستمگران و سلطه‏جویان در آمده می باشد. اندک اندک مساجد موقعیت‏سال‏هاى نخستین ظهور اسلام را به دست آورده‏اند. تاسیس کتابخانه‏ها و تالار اجتماعات در درون مساجد این حقیقت را آشکار مى‏سازد که مساجد در اسلام بدان گونه که بعضى پنداشته‏اند، منحصرا براى اداى فریضه نماز نیست و یقینا یکى از مراکز سیاسى و فرهنگى اساسی اسلام است. اقامه نماز جمعه وسیله‏اى ست‏براى گردهمایى مسلمانها در روز تعطیل و طرح مسائل مهم اجتماعى و دعوا و اعلام کرد‏وگو در زمینه ی کمبودهاى رفاهى; نظیر بهداشت، مسکن، تصمیم‏گیرى‏هاى سیاسى، مسائل حرفه‏اى و غیر آن. در حقیقت، برپایى نماز جمعه به فعالیت خریدن عبادت معبود می باشد در رویکرد خدمت‏به امت. گردهمایى جمعه، به ویژه در سال‏هاى اخیر، در ممالک آزاد شده بوسیله اسلام، تاثیر و کارایى بسیارى داشته است. در این سال‏ها، على‏رغم تفرقه و پراکندگى سیاسى مردم، گردهمایى مسلمان ها ناخشنود از حکومت‏هاى ستمگر فاسد، در درون همین مساجد طرح قیام عمومى و جنگ علیه ستمگران را ریخته و تزلزلى در موادتشکیل دهنده فرمان‏روایى دست نشاندگان استعمار غرب پدید آورده می‌باشد; کارى که احزاب و مجموعه‏هاى سیاسى مخالف در ممالک غرب از اجرا آن هنوز ناتوانند. (48)

امام خمینى(ره)، بنیان‏گذار جمهورى اسلامى جمهوری اسلامی ایران، دراین باره نقش مسجد در صدر اسلامى بیاناتى دارند:

- «در بالا اسلام، همان مسجدى که آدرس مسجد سجاد مشهد عالم در آن بود، همان مسجد هم، ارتشى بود و سردارهاى سپاه هم همان‏جا بودند و با هم نماز مى‏خواندند و با هم عبادت مى‏کردند و با هم نبرد هم مى‏کردند.»

مساجد نهادهاى اساسى یادگرفتن در زمینه‏هاى قرآن، احکام، خوی مسجد سجاد مشهد و علومى مانند مسجد سجاد مشهد حرف و فقه بوده‏اند. در لینک با همین نقش آموزشى، به ندرت، مساجد ذمه ‏دار کتابخانه‏هاى کلان و لبریز رونقى شدند که در برخى از شهرهاى ایران امروز نیز وجود داراست. (47)

مساجد محل رویش استادان بزرگى بودند که بعد ها خود از علما و مدرسان بنام اسلام گردیدند. طى قرن‏ها، که فرهنگ اسلامى سیر نزولى خود را طى مى‏کرد، مساجد دیگر به عنوان یک نهاد اسلامى، نقش‏ها و کارکردهاى مذکور را اعمال نمى‏کرد. با تمرکز به تحولاتى که در اروپا تشریفات شمس فیس داده بود و در آن کلیسا صرفا نقش عبادى داشت، در بازتاب این تحول فکرى بر دولت ها اسلامى، در کشورهاى اسلامى نیز مساجد از نقش اصلى خود تهى گردید و فقط به یک سپس آن، که رزرو مسجد سجاد مشهد عبادت بود، اعتنا مى‏شد.

8. مسجد و دانش کده

مبالغه نیست در شرایطی که گفته خواهد شد که مسجد در قبلی، همان نقشى را داشت که دانشگاه‏ها و مؤسسات یادگرفتن عالى کنونى دارند. اساطین علما، که مسلمانان به آن‏ها مباهات مى‏کنند، حیات علمى خود را در رواق‏هاى مساجد سپرى مى‏کردند و آن‏گاه که منفعت کافى حصول مى‏نمودند، حلقات درس تشکیل مى‏دادند و به آموختن مى‏پرداختند. از این‏رو مى‏توان اظهار‌کرد که مساجد مسلمانها در هیچ روزى از حلقه درس علما و طلاب خالى نبوده، حتى امروزه نیز در این مورد، مساجد همچون ستارگان فروزانى مى‏درخشند و تمامی ساله هزاران معلم از این مساجد و مؤسسات وابسته به آن‏ها خارج مى‏شوند و به انتشار اسلام و علوم اسلامى مى‏پردازند. مثلا این مساجد، مسجد جامع القرویین، جامع الازهر و جامع عتیق مى‏باشد. به طور کلى، نقش نیرومند مسجد در فرهنگ وتمدن، اقتصاد، سیاست و وحدت مسلمانان برکسى پوشیده نیست.

مارسل بوازار شماره تلفن مسجد سجاد مشهد در کتاب L, Humanisme de L, Islam در بخش «اسلام در جهان امروز»، دراین مورد مى‏نویسد: مسجد عامل نیرومندى در همبستگى و اتحاد مسلمان ها فقیه می‌باشد و اهمیت اجتماعى و فرهنگى آن را از این بابت، نمى‏توان نادیده گرفت، به خصوص در زمانه معاصر، که مسلمانان شور و حرارت صدر اسلام را دوباره از خود نشان مى‏دهند، مساجد به صورت مرکزها تربیت روحانى و پایگاه حرکت امت مسلمان نسبت‏به ستمگران و سلطه‏جویان در آمده می باشد. اندک اندک مساجد موقعیت‏سال‏هاى نخستین ظهور اسلام را به دست آورده‏اند. تاسیس کتابخانه‏ها و تالار اجتماعات در درون مساجد این حقیقت را آشکار مى‏سازد که مساجد در اسلام بدان گونه که بعضى پنداشته‏اند، منحصرا براى اداى فریضه نماز نیست و یقینا یکى از مراکز سیاسى و فرهنگى اساسی اسلام است. اقامه نماز جمعه وسیله‏اى ست‏براى گردهمایى مسلمانها در روز تعطیل و طرح مسائل مهم اجتماعى و دعوا و اعلام کرد‏وگو در زمینه ی کمبودهاى رفاهى; نظیر بهداشت، مسکن، تصمیم‏گیرى‏هاى سیاسى، مسائل حرفه‏اى و غیر آن. در حقیقت، برپایى نماز جمعه به فعالیت خریدن عبادت معبود می باشد در رویکرد خدمت‏به امت. گردهمایى جمعه، به ویژه در سال‏هاى اخیر، در ممالک آزاد شده بوسیله اسلام، تاثیر و کارایى بسیارى داشته است. در این سال‏ها، على‏رغم تفرقه و پراکندگى سیاسى مردم، گردهمایى مسلمان ها ناخشنود از حکومت‏هاى ستمگر فاسد، در درون همین مساجد طرح قیام عمومى و جنگ علیه ستمگران را ریخته و تزلزلى در موادتشکیل دهنده فرمان‏روایى دست نشاندگان استعمار غرب پدید آورده می‌باشد; کارى که احزاب و مجموعه‏هاى سیاسى مخالف در ممالک غرب از اجرا آن هنوز ناتوانند. (48)

امام خمینى(ره)، بنیان‏گذار جمهورى اسلامى جمهوری اسلامی ایران، دراین باره نقش مسجد در صدر اسلامى بیاناتى دارند:

- «در بالا اسلام، همان مسجدى که آدرس مسجد سجاد مشهد عالم در آن بود، همان مسجد هم، ارتشى بود و سردارهاى سپاه هم همان‏جا بودند و با هم نماز مى‏خواندند و با هم عبادت مى‏کردند و با هم نبرد هم مى‏کردند.»

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 42
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 26
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 43
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 71
  • بازدید ماه : 116
  • بازدید سال : 961
  • بازدید کلی : 963
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی