نحوه ساسانیان برای آرایش کردن ردیف ها مسجد سجاد مشهد با نقوش، تضادومغایرت با تزئینات معماری اسلامی داشت. ولی به طور غیر بی واسطه تداوم یافت، قندیل های تزیینی مثال هایی از این مورد ها میباشند. محراب در معماری کشور ایران از ورود اسلام تاکنون، با مصالح و طرح های متنوعی ایجاد شده است. مثل سنگ، گچ، چوب، کاشی و خشت. در قرن ششم هجری اکثر آنان گچی بودند، با کادری مستطیلی که دو طاق نمای قوسی تیزه دار در داخل آنها قرار داشت.
در دو طرف طاق ها، دو ردیف با سرستون می گذاشتند. صورت کلی محراب هایی که با کاشی عمل گردیده اند در واقع الگوبرداری از گونه های گچی و سنگی محراب میباشد. که رزرو مسجد سجاد مشهد معمولا مسطحند، متشکل از طاق نما، ردیف و لبه های کتیبه دار با نقوش اسلیمی اند. در سده هفتم هجری فعالیت گذاشتن قطعات کاشی سنتی در تزئینات فرنگی و داخلی بناها، ترویج متعددی یافت.
تزئینات گچبری آنها عمدتا از نقوش عربی، هندسی و کتیبه ها ساخته شده میباشد. یکیاز خصوصیت های بصری طرح محراب های گچ بری ایلخانی، “کتیبه های دکوری” میباشد که به صورت کلان ای به مدل ها و گونه های گوناگون جاری ساختن گردیده است. کتیبه ها به موادتشکیل دهنده مهم تزئینات مسجد در عصر ایلخانی، تبدیل آدرس مسجد سجاد مشهد گردیده اند.
بسطام مثال ای بی نقص میباشد که پیاده سازی آنان به مدل کتیبه میباشد. شاید التفات خوشنویسی در قرن هفتم و هشتم هجری، یا این که انبوهی از خوشنویسان حرفهای، مانند: یاقوت مستا سامی، سبب جلوه بیشتر خوشنویسی و توسعه کاشی نوشته مذهبی در تزئینات بناها گردد. از خط کوفی پیشتر در تزئینات معماری اسلامی در قرن چهارم مصرف شماره تلفن مسجد سجاد مشهد شده میباشد.
نحوه ساسانیان برای آرایش کردن ردیف ها مسجد سجاد مشهد با نقوش، تضادومغایرت با تزئینات معماری اسلامی داشت. ولی به طور غیر بی واسطه تداوم یافت، قندیل های تزیینی مثال هایی از این مورد ها میباشند. محراب در معماری کشور ایران از ورود اسلام تاکنون، با مصالح و طرح های متنوعی ایجاد شده است. مثل سنگ، گچ، چوب، کاشی و خشت. در قرن ششم هجری اکثر آنان گچی بودند، با کادری مستطیلی که دو طاق نمای قوسی تیزه دار در داخل آنها قرار داشت.
در دو طرف طاق ها، دو ردیف با سرستون می گذاشتند. صورت کلی محراب هایی که با کاشی عمل گردیده اند در واقع الگوبرداری از گونه های گچی و سنگی محراب میباشد. که رزرو مسجد سجاد مشهد معمولا مسطحند، متشکل از طاق نما، ردیف و لبه های کتیبه دار با نقوش اسلیمی اند. در سده هفتم هجری فعالیت گذاشتن قطعات کاشی سنتی در تزئینات فرنگی و داخلی بناها، ترویج متعددی یافت.
تزئینات گچبری آنها عمدتا از نقوش عربی، هندسی و کتیبه ها ساخته شده میباشد. یکیاز خصوصیت های بصری طرح محراب های گچ بری ایلخانی، “کتیبه های دکوری” میباشد که به صورت کلان ای به مدل ها و گونه های گوناگون جاری ساختن گردیده است. کتیبه ها به موادتشکیل دهنده مهم تزئینات مسجد در عصر ایلخانی، تبدیل آدرس مسجد سجاد مشهد گردیده اند.
بسطام مثال ای بی نقص میباشد که پیاده سازی آنان به مدل کتیبه میباشد. شاید التفات خوشنویسی در قرن هفتم و هشتم هجری، یا این که انبوهی از خوشنویسان حرفهای، مانند: یاقوت مستا سامی، سبب جلوه بیشتر خوشنویسی و توسعه کاشی نوشته مذهبی در تزئینات بناها گردد. از خط کوفی پیشتر در تزئینات معماری اسلامی در قرن چهارم مصرف شماره تلفن مسجد سجاد مشهد شده میباشد.